سئو برای FAQ Page User Intent Matching

تاثیر هدف جستجوی کاربر Search Intent بر سئو فریبا معظمی

سرپ بهترین ایده در مورد آنچه که موتور جستجوگر به عنوان هدف جستجو در پشت یک پرس و جو درک می کند را به شما ارائه می دهد. در طراحی پورتال سازمانی  و سایت‌های خدماتی، شناسایی user intent اهمیت زیادی دارد. وقتی هدف کاربران مشخص باشد، پورتال‌ها می‌توانند تجربه کاربری بهتری ارائه دهند و محتوای مرتبط‌تری به کاربران نمایش دهند. این روش‌ها، علاوه بر بهبود تعامل کاربران، به افزایش رتبه سایت در گوگل نیز کمک می‌کنند. الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تمرکز ویژه‌ای روی بهبود تجربه‌ی افرادی که از موبایل برای دسترسی به وب سایت‌ها استفاده می‌کنند. یکی از الگوریتم های گوگل که وب سایت‌های تازه راه‌اندازی شده به‌شدت با آن مشکل دارند.

در این شرایط، خواننده متن شما می‌تواند با مطالعه قسمت های جدا شده از هم، درک بهتری از موضوع بدست بیاورد. اگر اطلاعات مفیدی به کاربر ارائه کنید و قالب مناسبی برای ارائه محتوا انتخاب کرده باشید مطمئنا صفحه شما دارای رتبه‌بندی خوبی خواهد شد. کاربران به دنبال نزدیک‌ترین فروشگاه، بررسی نظرات مشتریان و ساعات کاری آن می‌گردند تا بتوانند بهترین گزینه برای خرید را انتخاب کنند. اینها کلماتی هستند که مشتریان آینده شما هنگام آماده شدن برای خرید استفاده می کنند. یعنی گوگل قبل از اینکه به صفحه‌تون رتبه بده، بررسی میکنه که آیا صفحه شما با هدف کلمه کلیدی مطابقت داره یا خیر. گوگل کلیک ها رو ردیابی میکنه و اگه هیچ کلیکی دریافت نکرده باشید یا نرخ پرش‌تون زیاد باشه، رتبه‌تون رو کاهش میده.

این موضوع نیز به خودتان مربوط است که به عنوان کاربر فرضی چه انتظاری از قالب محتوا خواهید داشت. عموما نویسندگان و متخصصین سئو توصیه می‌کنند صفحات خود را به بخش های کوتاه تقسیم کنید. به عنوان مثال، اگر بخواهم درباره بهترین فیلم های سال ۲۰۲۱ محتوا تولید کنم، چند سوال مهم برای پرسیدن خواهم داشت. برخی از نمونه‌های جستجوها با هدف تجاری شامل “بهترین شرکت های سئو” یا “مقایسه سئو و گوگل ادز” می‌شود. پست‌های وبلاگی، راهنماهای آموزشی، ارائه فهرستی از نکات، تولید ویدیوهای راهنما و چک لیست‌ها، محبوب‌ترین شکل‌های محتوای اطلاعاتی در اینترنت هستند.

گوگل می خواهد صفحاتی که به بهترین وجه با هدف، قصد و نیت کاربر مطابقت دارند را رتبه بندی کند. به بیان ساده، اگر می خواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، باید محتوایی را ارائه دهید که به بهترین وجه با قصد و نیت کاربر از جستجو مطابقت داشته باشد. عمدتا گوگل مبنای کار خود را بر اساس ارائه مطالب مفید و جذاب به کاربران بنا نهاده است؛ به همین سبب درک هدف جستجو کاربران و تولید محتوای اصولی بر افزایش رتبه در نتایج جستجو گوگل تأثیر گذار است. همچنین مواردی نظیر تدوین استراتژی محتوای مؤثر، تولید محتوای مرتبط، درک نیازهای کاربران و کسب رتبه بالا در نتایج جستجو از مهم‌ترین تاثیرات درک هدف جستجو کاربران در بهینه سازی سایت‌ها می‌باشد. User intent یا قصد کاربر یکی از کلیدی‌ترین مفاهیم در سئو است که نشان می‌دهد کاربران هنگام جستجو چه هدفی دارند.

یک راه عالی برای انجام این کار، پوشش دادن زیرموضوعاتی است که جستجو کنندگان ممکن است آن را نیاز داشته باشند. اگر صفحه شما یک آموزش گام‌به‌گام، همراه با تصاویر و ویدیوهای کاربردی داشته باشد، کاربر مدت بیشتری در صفحه می‌ماند و احتمال بازگشت او به نتایج جستجو کاهش می‌یابد. این رفتارها از نظر گوگل نشانه‌های مثبتی هستند که می‌تواند رتبه سایت شما را بهبود دهد. همان‌طور که در بالا انواع سرچ اینتنت را معرفی کردیم، حالا باید از آن‌ها استفاده و محتواهایتان را مناسب با یکی از سرچ اینتنت‌ها تهیه کنید. به‌طور مثال اگر مخاطبی به‌ دنبال توضیح محصول برای خرید است، تهیۀ بلاگ کمکی به او نمی‌کند و در همان ثانیۀ اول صفحۀ شما را ترک می‌کند.

به عنوان مثال اگر جستجو حاوی کلمه “چگونه” باشد، احتمالاً کاربر به دنبال دریافت اطلاعات است یا می‌خواهد نحوه انجام کاری را متوجه شود. همچنین اگر عبارت جستجو شامل کلمه “خرید” باشد، احتمالاً کاربر به دنبال خرید یک آیتم مشخص است. در نهایت، با توجه به تغییرات مداوم الگوریتم‌های گوگل و تمرکز بیشتر بر روی محتوای مرتبط، درک و پاسخگویی به هدف جستجو باید یکی از اصول استراتژی سئو و تولید محتوای شما باشد تا بتوانید به موفقیت پایدار دست یابید. صفحات دارای رتبه برتر در صفحات نتایج گوگل آنهایی هستند که بهترین پاسخ ها را به سوالاتی ارائه می دهند که تنها با کلمات کلیدی که کاربران تایپ می کنند کاملا مرتبط هستند. فقط افرادی که به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند هستند وارد صفحات سایت شما شده و برای مدت ‏طولانی‌تری در سایت می‌مانند. برعکس هنگامی که بین تقاضا (نیاز به ‏جستجوی کاربران) و پیشنهادات موتور جستجو مطابقت وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در جایگاه بهتری از صفحات موتورجستجو ظاهر می‌شوید.

اگه هدف کاربر فرق میکرد و دنبال بررسی یا مقایسه ماشین لباسشویی های برندهای مختلف بود، به احتمال زیاد سرچ میکرد «بهترین ماشین لباسشویی ۵ کیلویی» یا «بررسی ماشین لباسشویی ال جی». با شناسایی user intent، می‌توان محتوا را به صورت بهینه‌تری تولید و ارائه کرد. به عبارت دیگر، با تطبیق محتوا با نیاز کاربران، تجربه کاربری بهبود پیدا می‌کند و احتمال جذب و تعامل بیشتر خواهد بود. کلمات کلیدی با هدف جستجوی منطقه ای نیز معمولاً در اولین نتایج خود نقشه گوگل را به نمایش می‌گذارند. استفاده مناسب از تگ های هدینگ یا هدر (H1 تا H6) هم یکی از همین جزئیات است. برای برآورده کردن هدف جستجوی کاربر، باید موضوع خود را به طور کامل پوشش دهید.

در اینجا یک روش گام به گام برای استفاده از سرپ برای کشف هدف جستجو آورده شده است. به یاد دارید وقتی به شما گفتیم که ابزارهای بهینه ساز محتوا بیشتر کار را برای شما انجام می‌دهند؟ واقعیت ‏این است که استفاده از این ابزار به معنای آن است که می‌توانید کار را سریع‌تر انجام دهید. در نتیجه برای پاسخگویی به سوال کابران نیاز است برای سایتها استراتژی برای بلاگ در نظر گرفته شود. در این زمان با جستجوی شما برای یک مکان تفریحی گوگل به شما مقاصدی را نشان می دهد که مناسب فصل تابستان است. مردم به گوگل مراجعه می‌کنند تا دقیقاً آنچه را که نیاز دارند و می‌خواهند بیابند، بنابراین اگر می‌خواهید ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید در ادامه با ما همراه باشید.

کلمات کلیدی با هدف معاملاتی در واقع جستجوهایی هستند که توسط کاربر برای خرید چیزی انجام می شود. در این نوع جستجو کاربران مطمئن هستند که می خواهند خرید انجام دهند اما همچنان به دنبال فروشگاه مناسب می باشند. در زمانی که کاربر با نیت معاملاتی جستجویی را انجام می دهد، می خواهد چیزی را بصورت آنلاین خریداری کند. هدف جستجوی تجاری نوعی از جستجو است که مخاطب هنگام جستجوی قبل از خرید استفاده می‌کند. کاربر در این مدل جستجو در مرحله ای میان جمع آوری اطلاعات و انجام خرید است.

وب وان مجموعه کاملی از خدمات و محصولات شامل بازاریابی دیجیتال, سئو, سوشال مدیا,طراحی سایت, مارکت پلیس و پیامک انبوه است تا نیازهای شما را در تمام مراحل مرتفع کند. به طور مثال با جستجوی کلمه آموزش تصویری سئو با بلاک ویدئو در نتایج گوگل روبرو می‌شوید. در واقع این قوانین تعیین‌کننده استراتژی‌های محتوا و روند کاری سئو هستند. این الگوریتم‌ها چه هستند، هر کدام چه اثری روی رتبه‌ی گوگل می‌گذارد و چطور می‌توانیم از آخرین آپدیت های گوگل باخبر شویم، موضوعاتی است که می‌خواهیم در این مطلب از بخش آموزش سئو بلاگ پارس‌پک در مورد آن توضیح دهیم. در مثال ما یعنی «بهترین هواپز» در بیشتر نتایج قالب محتوا پست لیستی است.

برخی از مراحل دیگر شامل پیدا کردن کلمات کلیدی محلی و ایجاد لیست در فهرست‌های کسب‌وکار محلی است. اگر شما متوجه قصد و نیت کاربران شوید و بفهمید که هدف آن ها از جستجو کردن چیست و یا با سرچ کردن به چه چیزی می رسند، در واقع، شما نیمی از راه را برای بررسی کلمات کلیدی یا همان keyword research ، طی کرده اید. البته کارهای بسیاری وجود دارد مانند اینکه با سه نوع از intent آشنا شوید و بررسی کنید که چه نوع محتوایی را برای هر یک از این اهداف و search intent، باید بنویسید و غیره. برای آشنایی با اهداف جستجوی کاربر و اینکه محتواها را چطور برای داشتن rank بهتر، بهینه نماییم تا کلمات کلیدی که ما برای ان ها محتوا نوشته ایم در لینک های اول گوگل باشند، لطفا این مقاله را تا انتها بخوانید. سرچ اینتنت به اهداف کاربران برای جستجوی یک عبارت خاص در موتورهای جستجو می‌گویند؛ به بیان بهتر هدف جستجو به نتایجی گفته می‌شود که کاربران پس از جستجوی کلمات کلیدی در گوگل انتظار دارند که نمایش داده شود.

اگه سایت یا صفحه شما اونچه کاربر به دنبالش هست رو بهش نده، هیچ ارزشی برای گوگل نداره. بنابراین هدف کاربر خیلی خیلی اهمیت داره چونکه کلید به دست آوردن و حفظ رتبه در صفحه اول گوگله. گوگل به وجود اومده تا بهترین نتایج رو نشون بده، یعنی پلتفرمش کلا بر اساس هدف کاربر ساخته شده. حتی جان مولر، تحلیلگر ارشد روندهای وب مستر گوگل، اخیراً چیزهای مهمی در مورد هدف کاربر گفته. تا حالا به این فکر کردین که گوگل از کجا میفهمه دنبال چی هستید؟ چرا نتایجی که نشون میده بیشتر مواقع همون چیزیه که دنبالشیم؟ جوابش میشه ترکیبی از سئو و هدف کاربر. مثلاً اگر عبارت "اینستاگرام" را جستجو کند، هدف او دسترسی سریع به سایت یا اپلیکیشن اینستاگرام است.

در سئو، هدف جستجو معمولاً به ۴ نوع تقسیم می‌شود و طبیعتا هر کلمه کلیدی یکی از این اهداف را دارد. با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، افراد بیشتری را نسبت به سایت خود جذب می‌کنید. احتمالا هدف شما از راه‌اندازی وب‌سایت، فروش محصولات، جذب بازدیدکنندگان زیاد و کسب درآمد از طریق تبلیغات یا دیگر روش‌های کسب درآمد از سئو است. گوگل می‌خواهد صفحاتی را نشان دهد که بهترین تناسب را با عبارت جستجو دارند و هدف جستجو که پشت یک جستجو خاص است را پوشش دهد. اگر به کاربر توجه نکنید، نرخ تبدیل کاربر به مشتری سایت شما همیشه ضعیف خواهد بود. تمرکز روی آنچه کاربر می‌خواهد و چیزی که به دنبال آن است و پاسخگویی به آن نرخ تبدیل را افزایش میدهد.

محتوای معاملاتی در بهینه سازی موتورهای جستجو برای فروشگاه های اینترنتی در الویت قرار دارد. صفحه اول گوگل برای کسب و کارهایی است که بتوانند هدف و نیت کاربر از جستجو در زمینه فعالیت خود را به خوبی درک کرده باشند. و طبق آمار منتشر شده، یک کاربر به عنوان ‏جستجوگر غالبا از عبارت‌های سه کلمه‌ای برای سرچ در موتورهای جستجو استفاده می‌کند. وقتی هدف جستجو را با نیت کاربر مطابقت می‌دهید، نیازهای آنها را بهتر درک می‌کنید. شما به آنها کمک می‌کنید تا به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و در این هنگام ترافیک بیشتری را نیز به صفحه خود هدایت و همچنین سرنخ‌های مرتبط بیشتری به دست خواهید آورد که به بهبود رتبه سئو شما کمک می‌کند.

میتوانید با یک پیشنهاد کوچکتر شروع کنید، مانند ثبت نام در لیست خبرنامه. هنگامی که متوجه شدید که کدام عبارات جستجوشده ترند و ترافیک بالایی دارند ، با کمی تامل میتوانید  نگاه دقیق تری به هدف کاربر پشت هر یک از این عبارات بیاندازید. همچنین می‌توان از برخی ویژگی‌های SERP سرنخ‌های بیشتری برای هدف جستجو استنباط کرد. به عنوان مثال ، اگر نمایش باکس ” افراد همچنین می‌پرسند” نشان می دهد که این جستجو بیشتر اطلاعاتی است. به عنوان مثال، اگر صفحه شما درباره لذیذترین غذاهای ایرانی است، به احتمال زیاد استفاده از تصاویر و ویدیو کمک بیشتری نسبت به متن خواهد کرد. البته منظور این نیست که چیزی در صفحه ننویسید، منظورمان این است که تمرکز اصلی خود را روی تصاویر و ویدیو قرار دهید.

اینجـا هــر چیــزی درباره سـئو نیاز داشـته باشـی برات فراهـم شـده؛ چـه بخـوای سئو رو یادبگیری چه از خدمات سئو استفاده کنی. این نوع جستجو اغلب حاوی نشانه‌های زبانی مانند اصطلاحات “خرید” یا “خرید آنلاین” یا “ارزان” است. به این ترتیب در سریع ترین زمان ممکن به آدرس موردنظرتان هدایت خواهید شد. در نظر بگیرید در فصل تابستان هستید و برای آخر هفته در نظر دارید مکانی را برای استراحت انتخاب کنید. برای کلمه پایتون در زمانی که شخصی در تلویزیون درمورد شبکۀ جهانی پایتون صحبت می‌کند، Intent کلمه پایتون در این زمان با یکی دوماه قبل فرق می‌کند.

سئو، به وبسایت‌ها کمک می‌کند تا در نتایج جستجوی گوگل رتبه بهتری داشته باشند و بازدید بیشتری بگیرند. با توجه به اهمیت این مفهوم، دپارتمان ICT شعبه مرکزی مجتمع فنی تهران بهترین اساتید را برای برگزاری کلاس سئو دعوت کرده است. این دوره به‌ صورت پروژه محور برگزار می‌شود، به همین علت دانشجویان پس از اتمام آن تسلط کافی بر مباحث خواهند داشت و می‌توانند وارد بازارکار شوند. الگوریتم گوگل یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۷، به‌صورت غیررسمی توسط گوگل معرفی شد. با وجود الگوریتم‌هایی مانند کبوتر و ونیز، همچنان یک مشکل حل نشده برای کسب و کارهای محلی وجود داشت.

اما مسئله این بود که وب‌سایت‌هایی که تا آن زمان طراحی شده بود، برای نمایش داده شدن در موبایل بهینه نبودند. در واقع تا آن زمان هنوز چیزی به اسم طراحی کنش‌گرا (Responsive) در توسعه‌ی وب، آنچنان وجود نداشت. گوگل هم نسبت به این ماجرا عکس‌العمل نشان داده و تلاش کرد تا وب‌سایت‌ها را مجبور کند تا به‌صورت Responsive طراحی شوند. بنابراین، زاویه محتوا برای عبارت «بهترین هواپز» داشتن توصیه های به روز است که نیاز جستجو کنندگان برای جدیدترین و بهترین گزینه ها را برآورده می کند. خب تا اینجا کمی از اهمیت هدف جستجو مشخص شد اما در این مورد توضیحات بیشتری وجود دارد.

عملکرد این الگوریتم که در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ معرفی شد، به این ترتیب است که وقتی گوگل صفحات جدید وب سایت‌ها را ایندکس می‌کند و یا تغییراتی در الگوریتم خود می‌دهد، ممکن است نتایج جستجو تغییر کند. کاری که گوگل انجام می‌دهد این است که با بازی کردن با رتبه‌های صفحات مختلف، داده‌های متفاوتی را از کاربران دریافت کرده و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که کدام صفحه باید در رتبه‌های بالاتر قرار بگیرد. پیج رنک یکی از اولین الگوریتم های گوگل است که لری پیج (Larry Page) و سرگئی برین (Sergey Brin) در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی کردند. باید بدانید که هیچ ابزار سئو خاصی وجود ندارد تا بتواند به شما بگوید جستجوگر به دنبال چه چیزی است. با این حال، ما می توانیم نکاتی را برای بهینه سازی هدف جستجو کاربر به شما نشان دهیم. بهترین راه برای تعیین هدف جستجوگر، جستجوی آن عبارت در گوگل و بررسی ۱۰ تا ۲۰ نتیجه برتر است.

من اخیرا عضوی از همین کارگاه بودم و مطالب متفاوت و خوبی نسبت به سایر دوره‌ها یادگرفتم. در سرچ اول Keyword پایتون و در سرچ دوم Keyword زلزله، اشاره ای به جلسه و اظهارنظر شخص خاصی نشده، همچنین در مورد زلزله اشاره ای به شهر بم نشده است. ولی با توجه به زمان حال و اتفاقات پیش‌آمده، سرچ تک‌کلمه پایتون و زلزله با چندماه قبل متفاوت است. در نتیجه حداقل در 4نتیجه اول سرچ خرید گوشی و فروش موبایل نتایج گوگل مشابهت دارد. اما غذاهای مرغ و غذای مرغ با اینکه اشتراک لفظی 100درصدی دارند، نتایج‌شان هیچ شباهتی باهم ندارند.

ما میتونیم رتبه ها و کلمات کلیدی شما رو تجزیه و تحلیل کنیم و برنامه ای برای موفقیت کلمات کلیدی و محتوا براتون تعریف کنیم. در واقع، جان مولر یه بار گفتش که موتور جستجو اولویت رو به محتوایی میده که بیشترین ارتباط رو با کلمه کلیدی خاص داشته باشه. وقتی کاربر با هدف تجاری در گوگل سرچ میکنه، هم میخواد اطلاعات بگیره و هم قصد خرید داره. سایت شما با کلمات کلیدی طولانی تر مثل درخواست مقایسه یا بررسی ماشین لباسشویی شانس بیشتری برای رتبه بندی داره. اگرچه این دسته‌بندی‌های گسترده کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، اما بسیار بهتر است که آن‌ها را به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم.

اگر محتوای شما دقیقاً با هدف جستجوی کاربر همسو باشد، شانس بیشتری برای دیده‌شدن ارگانیک دارید و می‌توانید هزینه‌های تبلیغات کلیکی (PPC) را کاهش دهید. به جای هزینه‌کردن برای تبلیغات، با تولید محتوای مناسب و کاربردی، می‌توانید به‌صورت طبیعی در نتایج بالای گوگل قرار بگیرید. هدف کاربر، یا آنچه فرد جستجوگر هنگام انجام جستجو در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر به دنبال آن است، نقش مهمی در روش های سئو و بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) دارد. اگر می‌خواهید تجارت شما توسط کاربران در وب کشف شود، ‏باید مقصود و هدف جستجو کننده را دریابید. وقتی صحبت از سئو می‌شود، بهترین راه برای کسب رتبه در گوگل، برآوردن هدف جستجوی کاربر است.

شرط لازم برای رتبه گرفتن در نتایج جستجو این است که Intent (هدف جستجوی کاربر) رو درست تشخیص بدهیم. الگوریتم گوگل همیشه در حال تکامله، بنابراین باید همیشه صفحاتتون رو بروز و بهینه کنید. اگر افت رتبه برای یه کلمه کلیدی رو تجربه کردید، دوباره SERP رو ارزیابی کنید تا ببینید آیا چیزی تغییر کرده یا نه. اگه لازم شد بهینه سازی بیشتری انجام بدید یا حتی سؤالات یا موضوعاتی که در صفحه خود قرار دادید رو عوض کنید. مثلا، اگه شخصی بخواد ماشین لباسشویی بخره و اون رو در گوگل سرچ کنه، انتظار داره نتایج گوگل بهش نشون بده که از کجا میتونه بخره و قیمتش چقدره.

در ادامه این مطلب با انواع Search Intent که در کلاس سئو آموزش داده می‌شوند، آشنا خواهید شد. به طور کلی سرچ اینتنت به اهداف کاربران برای جستجوی یک عبارت خاص در گوگل می‌گویند؛ به بیان بهتر هدف جستجو به نتایجی گفته می‌شود که کاربران پس از جستجوی کلمات کلیدی در گوگل انتظار دارند که نمایش داده شود. ضروری است که مطمئن شوید، محتوایی که می‌نویسید هم با کلمه کلیدی و هم با هدف جستجو کاربران شما سازگار باشد. اطمینان حاصل کنید که وقتی افراد اطلاعاتی را جستجو می‌کنند، محتوای شما اطلاعاتی باشد. ولی اگر دنبال خرید یکی از محصولات شما هستند، آنها را به صفحات فروش خود هدایت کنید. هدف جستجو یا Search Intent به منظور و نیت کاربر از جستجوی یک عبارت خاص اشاره دارد.

ببینید چه کلمات کلیدی دیگری ممکن است نه تنها با همان پرسش بلکه با همان ‏هدف همراه باشند. اگر بخواهید از هر دوی کلمات کلیدی معاملاتی و اطلاعاتی در صفحات خود استفاده کنید، شاید باید مجبور باشید تا از قالب های مختلفی از جمله وب سایت در کنار یک بلاگ یا ساختارهای متفاوت دیگر برای پست های خود استفاده کنید. شما می‌توانید با ارائه محتوای آموزشی با کیفیت به مخاطبین، تخصص خود را در حوزه کاری‌تان به نمایش بگذارید و آگاهی از برند و اعتبار ایجاد کنید. بسیاری از شرکت ها همچنین، محتوای اطلاعاتی را به عنوان فرصتی برای ایجاد اولین تأثیر مثبت بر مخاطبان هدف خود می دانند. اگر کلمه کلیدی قصد اطلاع رسانی دارد، یک پست وبلاگ یا محتوای متنی بنویسید. بنابراین اگر قصد دارید به رتبه‌های برتر تبلیغات در گوگل دست یابید و یا ماندگار شوید، به قصد و هدف کاربر نزدیک شده و پاسخی برای جستجوی او داشته باشید.

همان قسمتی که به طور مستقیم، کوئری های پر سرچ و مرتبط کاربران را نشان می دهد. بهترین شیوه برای بهینه سازی محتوا برای سرچ اینتنت این است که شما در هر بخش از وب سایت خود و در هر صفحه از وب سایت خود تلاش کنید که فقط برای یک سرچ اینتنت محتوا ارائه دهید. بهینه‌سازی محتوا فرآیند بهبود کیفیت محتوا و افزایش ارتباط آن هدف جستجو است تا به واسطه آن بتوان در گوگل رتبه های بهتری کسب کرد. اگر می خواهید برای مدت طولانی در رتبه بندی گوگل حاضر باشید، درک هدف جستجو برای شما ضروری است. آن را به عنوان ماموریت خود قرار دهید تا چیزی را که جستجو کنندگان می خواهند به آنها بدهید.

با مشاهده این سرچ می‌توان تصمیم گرفت که کاربر اطلاعاتی در مورد نوشتن محتوا نیاز دارد، اما آن را به صورت سوالی وارد نکرده است. با انطباق محتوای خود با اهداف کاربران می‌توانید به بهبود رتبه‌بندی خود کمک کرده و یک راه حل مناسب برای درخواست کاربران ارائه دهید. این موضوع اساساً هدف کاربر است و می‌تواند در طیف وسیعی از دسته‌ها شامل اطلاعات، هدایت، تجاری یا معاملات قرار گیرد. در تولید محتوا نیز چرایی باعث می‌شود که محتوای خود را از سایرین متمایز کنید. جستجوهایی که بر پایه informational هستند، موضوعات بسیار گسترده ای را تحت پوشش خود قرار میدهند که توسط آن ها می توانید نتایج بسیار زیاد و مرتبطی را مشاهده نمایید.

به همین دلیل، گوگل الگوریتم‌های خود را طوری به‌روزرسانی کرده است که سرچ اینتنت را بهتر درک کند و نتایجی را نمایش دهد که به بهترین شکل ممکن به نیازهای کاربران پاسخ دهند. سرچ اینتنت (Search Intent) یا هدف جستجو، به نیت و هدف پشت یک جستجوی آنلاین اشاره دارد. به عبارت ساده‌تر، هدف یا اینتنت جستجو اصلی‌ترین دلیلی است که کاربر را وادار می‌کند یک عبارت خاص را در یک موتور جستجو وارد کند. این مفهوم مشخص می‌کند که کاربر هنگام جستجو به دنبال چه چیزی است و چه انتظاری از نتایج جستجو دارد. در یک سرچ و پرسش با هدف تراکنشی، نیت جستجوی کاربران خرید یک محصول است.

برای کاربران با هدف اطلاعاتی، محتوای آموزشی، بلاگ، راهنماها و مقالات «چگونه…» تولید کنید. این نوع محتوا به کاربران کمک می‌کند تا پاسخ سوالات خود را پیدا کرده و دانش خود را افزایش دهند. گسترش درک از سرچ اینتنت به شما امکان می‌دهد که محتوایی دقیق‌تر و متناسب با نیازهای واقعی کاربران ارائه دهید و به اهداف بازاریابی خود دست یابید. هدف مسیریابی زمانی رخ می‌دهد که کاربر به دنبال دسترسی به یک وب‌سایت یا رسانه خاص است. این نوع جستجوها بیشتر برای رفتن به یک مکان خاص در اینترنت انجام می‌شوند و کاربر نام برند، شرکت یا صفحه خاصی را وارد می‌کند تا سریع‌تر به مقصد مورد نظر برسد. اهمیت هدف جستجوی اطلاعاتی برای کسب و کار شما بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی که در سال 2007 انجام شد، بیش از 80 درصد از تمام جستجوها اطلاعاتی هستند.

✅”بهترین فیلم تاریخ” باید نظرات منتقدان و افراد کارشناس بهمون نشون بده که مثلا در مورد ۱۰ تا فیلم توضیح دادند به همراه داستان فیلم. می‌توانیم مدلی یکسان را برای مفهومی به نام ریزمنظور پیاده‌سازی کنیم؛ منظورهای جست‌وجوی چندگانۀ کوچک‌تری که باعث می‌شود پیچیدگی‌هایی در دسته‌بندی منظورهای کلاسیک ایجاد شود. تعیین سرچ اینترنت در فرایند کیورد ریسرچ، در قسمت کیورد ریتارگتینگ قرار می گیرد. با ابرسرورها می‌توانید سرور با سیستم‌عامل دلخواه خود را در چند دقیقه انتخاب و نصب نموده و آزادانه منابع سرور خود را کاهش و افزایش دهید. همین سه فاکتور در برخی موارد با نام الگوریتم E-A-T گوگل نیز شناخته می‌شود اما واقعیت این است که E-A-T یک الگوریتم جداگانه نیست.

دزد دریایی یکی از الگوریتم های گوگل است که هدف آن مبارزه با نقض قانون کپی رایت (Copyright) است و در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. در صورتی‌که تعداد این گزارش‌ها از یک وب سایت زیاد شود، تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته و دچار کاهش رتبه می‌شود. Google Freshness الگوریتمی است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و هدف آن، ارائه‌ی محتوای به‌روزتر و مرتبط‌تر به کاربران است. این الگوریتم به‌ویژه برای جستجوهایی طراحی شده است که نیاز به ارائه‌ی اطلاعات دقیق و آپدیت دارند.به‌عنوان مثال موضوعات حوزه‌ی اخبار روز، بررسی محصولات جدید و همچنین رویدادهای ورزشی، نیاز به آپدیت مداوم دارند. این الگوریتم باعث شد تا کاربران همیشه به اطلاعات و محتواهای دست اول دسترسی داشته باشند. ایده کلی این است که در تولید یا بهینه سازی محتوا برای هدف جستجو از سایت های حاضر در نتایج جستجو تقلید کنید.

اکنون گوگل در تلاش است که بجای استفاده از کلمه کلیدی جستجو شده به صورت دقیق از عبارات مرتبط با هدف جستجوی کاربر استفاده کند تا به بهترین وجه با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد. زمانی که صحبت از بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر و یا بهینه سازی نرخ تبدیل کاربران در میان است، هدف کلی کاربران از جستجوی یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجوگر اهمیت فراوانی دارد. این الگوریتم در سال ۲۰۰۳ و با هدف بهبود نتایج جستجو از طریق شناسایی وب سایت‌های معتبر و مرتبط در یک حوزه‌ی خاص بود. Hilltop به جای بررسی تمامی وب‌سایت‌ها، بر صفحات تخصصی (Expert Pages) تمرکز می‌کند. برای مثال، اگر یک وب‌سایت دانشگاهی به مقالات علمی لینک دهد، آن لینک‌ها در الگوریتم Hilltop به‌عنوان معیار اعتبار در نظر گرفته می‌شوند. به طور کلی بهینه سازی سایت در جهت بهبود تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین عناصر تاثیرگذار در افزایش رتبه وب سایت‌ها می‌باشد.

طراحی سایت فروشگاهی باید به گونه‌ای باشد که کاربران بتوانند به راحتی از طریق این نوع جستجوها به سایت دسترسی پیدا کنند. این دسته‌بندی‌های سنتی به خوبی وظیفۀ خود را انجام داده‌اند و تقریباً هر موضوعی را که کاربران به خاطر آن سراغ موتورهای جست‌وجو می‌روند، شامل می‌شوند. به طور مثال با جستجوی عبارت اینفوگرافیک سئو اولین گزینه از نتایج جستجو بلاک تصاویر می‌باشد. مثلا بعضی از افراد کلمه‌ای را سرچ می‌کنند که دقیقا به دنبال یک تصویر خاص باشند و گوگل برای این کلمه ها بلاک تصاویر نمایش می‌دهد. برای اطلاع از آخرین الگوریتم های گوگل و تغییراتی که در نسخه‌های قبلی الگوریتم‌ها ایجاد شده‌است، می‌توانید به سمینارهای رسمی گوگل و همچنین صفحه‌ی گوگل ویژه‌ی توسعه دهندگان وب مراجعه نمایید.

درک مفهوم سرچ اینتنت و بهینه‌سازی محتوای سایت بر اساس خواسته کاربران، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در سئو و جذب مخاطبان است. هر فرآیند تحقیق یا بهینه سازی کلمات کلیدی باید با تجزیه و تحلیل ‏سرپ و رقبا آغاز شود. جستجوی گوگل بهترین نتایج را برای تجزیه و تحلیل و استنباط به شما نشان می دهد. اولین قدم این است که کلمه کلیدی مورد نظر را در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید. بهترین راه بهینه‌سازی برای هدف جستجو اطلاعاتی، جستجوی آن عبارت و بررسی ۱۰ تا ۲۰ نتیجه برتر است. هدف جستجو کاربر‏ که با عنوان “قصد و نیت جستجو کاربر” نیز نیز شناخته می‌شود، در واقع هدف اصلی یک کاربر هنگام ‏تایپ کردن یک پرسش در موتور جستجو است.

کاربرانی که با هدف خرید جستجو می‌کنند، دقیقاً می‌دانند چه می‌خواهند و تنها به دنبال بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به آن هستند. صفحات محصول یا صفحات فرود با عبارات تراکنشی می‌توانند بهترین گزینه‌ها برای این نوع کاربران باشند. «هدف انجام خرید» زمانی است که کاربر آماده انجام یک اقدام خاص، مانند خرید یا ثبت‌نام، است. این نوع جستجوها نشان می‌دهند که کاربر قصد خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت را دارد و در پایین قیف فروش قرار می‌گیرد. درباره کلمات کلیدی و چگونگی ارتباط آنها با هدف جستجو بیشتر تحقیق کنید. سعی کنید ببینید آیا کلمات کلیدی مورد ‏علاقه شما پایدار هستند یا متغیر؟ برای یک هدف خاص، چه اطلاعاتی و چه معامله‌ای و یا چه تحقیقاتی ، با ‏واژگان حقیقی آشنا شوید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری